Activitati obligatorii

“Un copil fericit, un părinte mulţumit!”Acesta este motto-ul dupa care se ghideaza cei de la Gradinita P.P.13 Arad in educatia copiilor.

  • Copilaria este un tarâm magic. Nu stim când si unde incepe si nu stim când si unde se termina. Ne trezim doar ca nu mai suntem copii, ca am iesit din copilarie, uneori fara sa o fi trait pe deplin.
  • Copilaria este o lume fermecata, duioasa, dulce, lina, in care orice se poate intampla. Orice! Este vârsta la care suntem cel mai aproape de Dumnezeu si de toate tainele Ne putem intâlni oricând cu balaurul cu sapte capete, cu zgripturoaica cea haina, putem fi vrajitori, eroi din filme sau benzi desenate, putem vizita orice loc din lume cu ochii mintii si sa credem cu tarie ca am fost acolo cu adevarat.
  • Copilaria este singurul moment al vietii in care traim totul la maxima intensitate , in care plângem si râdem in aceeaşi zi, in care ne suparăm si iertam după câteva momente, in care suntem singuri si tot odată cu toată lumea.

Noul curriculum prescolar are o structura pe doua niveluri de varsta:

  • nivelul I: 3-5 ani -categoriile de activitati desfasurate cu copiii vizeaza indeosebi socializarea copilului (colaborare,negociere,cooperare,luarea deciziilor in comun,etc) si obtinerea treptata a unei autonomii personale
  • nivelul II: 5-6 ani- accentual este pus pe pregatirea pentru scoala si pentru viata sociala a aestuia.

 Jocul este activitatea fundamental a copilului pe care se sprijina atat rutinele cat si tranzitiile si,evident,activitatile de invatare.El influenteaza intreaga conduita si prefigureaza personalitatea in plina formare a acestuia.Asadar,mijloacele principale de realizare a procesului instructiv-educativ la nivel anteprescolar si prescolar sunt:jocul(ca joc liber,dirijat sau didactic),activitatile didactice de invatare.

Categoriile de activitati de invatare sunt:

  • activitati pe domenii experientiale
  • jocuri si activitati alese
  • activitati de dezvoltare personala
  • Activitatile pe domenii experientiale sunt activitatile integrate sau pe discipline desfasurate cu copiii in cadrul unor proiecte planificate in functie de temele mari propuse de curriculum,precum si de nivelul de varsta si de nevoile si interesele copiilor din grupa.
  • domeniul estetic si creativ -acopera abilitatile de a raspunde emotional si intelectual la experiente perceptive,sensibilitatea fata de diferitele niveluri de manifestare a calitatii,aprecierea frumosului si adecvarii la scop sau utilizare.
  • domeniul om si societate –include omul,modul lui de viata,relatiile cu alti oameni,relatiile cu mediul social,ca si modalitatile in care actiunile umane influenteaza evenimentele.Domeniul are o extindere si catre context curricular care privesc tehnologia,in sensul abordarii capacitatilor umane de a controla evenimentele si de a ordona mediul.
  • domeniul limba si comunicare –acopera stapanirea eprimarii orale si scrise,ca si abilitatea de a intelege comunicarea verbal si scrisa.Tot in cadrul acestui domeniu se include si primul contact al copilului cu o limba straina sau regionala.In acesta,copilul va fi obisnuit sistematic sa asculte sonoritatea specifica limbii studiate,sa o recunoasca,sa reproduca ritmul,fenomenele si intonatia .
  • domeniul stiinte –include atat abordarea domeniului mathematic prin intermediul experientelor practice cat si intelegerea naturii,ca fiind modificabila de fiintele umane cu care de afla in interactiune.
  • domeniul psiho-motric -acopera coordonarea coordonarea si controlul miscarilor corporale,mobilitatea generala si rezistenta fizica,abilitatile motorii si de manipulare de finite,ca si elemente de cunoastere,legate mai ales de anatomia si fiziologia omului.

Temele curriculare integratoare sunt:

  • cine sunt/suntem?
  • cand/cum si de ce se intampla?
  • cum este/a fost si va fi aici pe pamant?
  • cine si cum planifica/organizeaza o activitate?
  • cu ce si cum exprimam ceea ce simtim?
  • ce si cum vreau sa fiu?

Planul de invatamant,ca si domeniile experientiale permite parcurgerea interdisciplinara,integrata a continuturilor propuse si asigura libertate cadrului didactic in planificarea activitatii zilnice cu prescolarii

  • Jocurile si activitatile didactice alese sunt cele pe care copiii si le aleg si ii ajuta sa socializeze in mod progresiv si sa se initieze in cunoasterea lunii fizice,a mediului social si cultural caruia ii apartin,a matematicii,comunicarii,a limbajului citit si scris.Ele se desfasoara pe grupuri mici,in perechi si chiar individual.In decursul unei zile regasim,doua sau trei etape de jocuri si activitati alese(etapa I-dimineata ,inainte de inceperea activitatilor integrate,etapa a II-a-in intervalul de dupa activitatile pe domenii experientiale si inainte de masa de prinz si etapa a III-a –in intervalul cuprins intre etapa de relaxare de dupa amiaza si plecarea copiilor acasa).
  • Activitatile de dezvoltare personala includ rutinele,tranzitiile si activitatile din perioada dupa-amiezii,inclusiv activitatile optionale.
  • Rutinele sunt activitatile reper dupa care se deruleaza intreaga activitate a zilei.Ele acopera nevoile de baza ale copilului si contribuie la dezvoltarea globala a acestuia.

Rutinele inglobeaza,de fapt,activitatii de tipul:sosirea copilului,intilnirea de dimineata,micul dejun,igiena-spalatul si toaleta,masa de prinz,somnul/perioada de relaxare de dupa-amiaza,gustarile,plecarea si se disting prin faptul ca se repeta zilnic.

  • Tranzitiile sunt activitatii de scurta durata,care fac trecerea de la momentele de rutina la alte tipuri de activitati de invatare,de la o activitate la alta,in diverse momente ale zilei.
  • Activitatile optionale intra tot in categoria activitatilor de invatare,respectiv celor de dezvoltare personala si se includ in programul zinic al copilului in gradinita.
  • Activitatile desfasurate in perioada dupa-amiezii(activitatii recuperatorii pe domenii de invatare,recreative,de cultivare si dezvoltare a inclinatiilor) sunt tot activitati de invatare

Conform programei Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, prin intermediul activitatilor pe domenii experientiale se urmareste atingerea obiectivelor de mai jos:

DOMENIUL LIMBA SI COMUNICARE

  •  Dezvoltarea capacitatii de exprimare orala, de intelegere si utilizare corecta a semnificatiilor structurilor verbale orale;
  • Educarea unei exprimari verbale corecte din punct de vedere fonetic, lexical, sintactic;
  • Dezvoltarea creativitatii si expresivitatii limbajului oral;
  • Dezvoltarea capacitatii de a intelege si transmite intentii, gânduri, semnificatii mijlocite de limbajul scris.

     Obiective de referinta

  •  Sa participe la activitatile de grup, inclusiv la activitatile de joc, atât in calitate de vorbitor, cât si in calitate de auditor.
  • Sa inteleaga si sa transmita mesaje simple si sa reactioneze la acestea.
  • Sa audieze cu atentie un text, sa retina ideile acestuia si sa demonstreze ca l-a inteles.
  • Sa distinga sunetele ce compun cuvintele si sa le pronunte corect.
  • Sa-si imbogateasca vocabularul activ si pasiv pe baza experientei, activitatii personale si/sau a relatiilor cu ceilalti si simultan sa utilizeze un limbaj oral corect din punct de vedere gramatical.
  • Sa recepteze un text care i se citeste ori i se povesteste, intelegând in mod intuitiv caracteristicile expresive si estetice ale acestuia.
  • Sa fie capabil sa creeze el insusi (cu ajutor) structuri verbale, rime, ghicitori, povestiri, mici dramatizari, utilizând intuitiv elementele expressiveSa recunoasca existenta scrisului oriunde il intâlneste.
  • Sa inteleaga ca tiparitura (scrisul) are inteles (semnificatie).
  • Sa gaseasca ideea unui text, urmarind indiciile oferite de imagini.
  • Sa manifeste interes pentru citit.
  • Sa recunoasca cuvinte simple si litere in contexte familiare.
  • Sa recunoasca literele alfabetului si alte conventii ale limbajului scris
  • Sa utilizeze materiale scrise in vederea executarii unei sarcini date.
  • Sa perceapa si sa discrimineze intre diferitele forme, marimi, culori – obiecte, imagini, forme geometrice, tipuri de contururi etc.
  • Sa utilizeze efectiv instrumentele de scris, stapânind deprinderile motrice elementare necesare folosirii acestora.
  • Sa utilizeze desene, simboluri pentru a transmite semnificatie.
  • Sa descopere ca scrierea indeplineste anumite scopuri, cerinte sociale si sa se foloseasca de aceasta descoperire.
  • Sa inteleaga semnificatia cuvintelor, literelor si cifrelor, invaţând sa le traseze.

DOMENIUL STIINTELOR

  •  Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice;
  • Dezvoltarea capacitătii de a inţelege si utiliza numere, cifre, unitati de masura, intrebuintând un vocabular adecvat;
  • Dezvoltarea capacitatii de recunoastere, denumire, construire si utilizare a formelor geometrice;
  • Dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme prin achizitia de strategii adecvate;
  • Dezvoltarea capacitatii de cunoastere si intelegere a mediului înconjurător, precum şi stimularea curiozitatii pentru investigarea acestuia;
  • Utilizarea unui limbaj adecvat in prezentarea unor fenomene din natura si din mediul inconjurator;
  • Formarea si exersarea unor deprinderi de ingrijire si ocrotire a mediului inconjurător, in vederea educarii unei atitudini pozitive fata de acesta.

Obiective de referinta

  •  Sa-si îmbogatească experienta senzoriala, ca baza a cunostintelor matematice referitoare la recunoasterea, denumirea obiectelor, cantitatea lor,clasificarea, constituirea de grupuri/ mulţimi, pe baza unor insusiri comune (forma, marime, culoare) luate in considerare separat sau mai multesimultan;
  • Să efectueze operaţii cu grupele de obiecte constituite în funcţie de diferite criterii date ori găsite de el însuşi: triere, grupare/regrupare, comparare, clasificare, ordonare, apreciere a cantităţii prin punere în corespondenta.
  • Sa inteleaga si sa numeasca relatiile spatiale relative, sa plaseze obiecte intr-un spatiu dat ori sa se plaseze corect el insusi in raport cu un reper dat.
  • Sa recunoasca, sa denumeasca, sa construiasca si sa utilizeze forma geometrica cerc, patrat, triunghi, dreptunghi in jocuri.
  • Sa efectueze operatii si deductii logice, in cadrul jocurilor cu piesele geometrice
  • Sa numere de la 1 la 10 recunoscând grupele cu 1-10 obiecte si cifrele corespunzătoare.
  • Sa efectueze operatii de adunare si scadere cu 1-2 unitati, in limitele 1-10.
  • Sa identifice pozitia unui obiect intr-un sir utilizând numeralul ordinal.
  • Sa realizeze scrieri de obiecte pe baza unor criterii date ori gasite de el insusi.
  • Sa compuna si sa rezolve probleme simple, implicând adunarea/ scaderea in limitele 1-10.
  • Sa cunoasca unele elemente componente ale lumii inconjuratoare (obiecte, aerul, apa, solul, vegetatia, fauna, fiinta umana ca parte integranta a mediului, fenomene ale naturii), precum şi interdependenta dintre ele.
  • Sa recunoasca si sa descrie verbal si/sau grafic anumite schimbari si transformari din mediul apropiat.
  • Sa cunoasca elemente ale mediului social si cultural, pozitionând elementul uman ca parte integranta a mediului.
  • Sa cunoasca existenta corpurilor ceresti, a vehiculelor cosmice.
  • Sa comunice impresii, idei pe baza observarilor efectuate.
  • Sa manifeste disponibilitate in a participa la actiuni de ingrijire si protejare a mediului, aplicând cunostintele dobândite.
  • Sa aplice norme de comportare specifice asigurarii sanatatii si protectiei omului şi naturii.

DOMENIUL OM SI SOCIETATE

  •  Cunoasterea si respectarea normelor de comportare in societate; educarea abilitatii de a intra in relatie cu ceilalti;
  • Educarea trasaturilor pozitive de vointa si caracter si formarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de ceilalti;
  • Cunoasterea unor elemente de istorie, geografie, religie care definesc portretul spiritual al poporului român;
  • Formarea si consolidarea unor abilitati practice specifice nivelului de dezvoltare motrica;
  • Imbogatirea cunostintelor despre materiale si caracteristicile lor, precum si despre tehnici de lucru necesare prelucrarii acestora in scopul realizarii unor produse simple;
  • Formarea deprinderilor practic-gospodaresti si utilizarea vocabularului specific.

Obiective de referinta

  • Sa cunoasca si sa respecte normele necesare integrarii in viata sociala, precum si reguli de securitate personala.
  • Sa-si adapteze comportamentul propriu la cerintele grupului in care traieste (familie, gradinita, grupul de joacă)
  • Sa aprecieze in situatii concrete unele comportamente si atitudini in raport cu norme prestabilite si cunoscute.
  • Sa traiasca in relatiile cu cei din jur stari afective pozitive, sa manifeste prietenie, toleranta, armonie, concomitent cu invatarea autocontrolului.
  • Sa descrie si sa identifice elemente locale specifice tarii noastre si zonei in care locuieste (elemente de relief, asezare geografica, obiective socio­-culturale, istorice, religioase, etnice).
  • Sa cunoasca si sa utilizeze unelte simple de lucru pentru realizarea unei activitati practice.
  • Sa cunoasca diferite materiale de lucru, din natura ori sintetice
  • Sa sesizeze modificarile materialelor in urma prelucrarii lor
  • Sa identifice, sa proiecteze si sa gaseasca cât mai multe solutii pentru realizarea temei propuse in cadrul activitatilor practice.
  • Sa efectueze operatii simple de lucru cu materiale din natura si sintetice
  • Sa fie capabil sa realizeze lucrari practice inspirate din natura si viata cotidiana, valorificând deprinderile de lucru insusite.
  • Sa se raporteze la mediul apropiat, contribuind la imbogatirea acestuia prin lucrarile personale.
  • Sa dobandeasca comportamente si atitudini igienice corecte fata de propria persoana si fata de alte fiinte si obiecte.
  • Sa capete abilitatea de a intra in relatie cu cei din jur, respectând norme de comportament corect si util celorlalti.
  • Sa-si formeze deprinderi practice si gospodaresti.
  • Sa se comporte adecvat in diferite contexte sociale.

 DOMENIUL ESTETIC SI CREATIV

  •  Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene,picturi,modelaje;
  • Realizarea unor corespondente intre diferitele elemente de limbaj plastic si forme,obiecte din mediul inconjurator (natura,arta si viata sociala);
  • Stimularea expresivitatii si a creativitatii prin desen,picture,modelaj;
  • Formarea capacitatii de receptare a lumii sonore sia muzicii;
  • Formarea capacitatilor de exprimare prin muzica;
  • Cunoasterea marilor valori ale creatiei muzicale nationale si universale.

Obiective de referinta

  •  Sa redea teme plastice specifice desenului.
  • Sa obtina efecte plastice, forme spontane si elaborate prin tehnici specifice picturii.
  • Sa exerseze deprinderile tehnice specifice modelajului in redarea unor teme plastice.
  • Sa recunoasca elemente ale limbajului plastic si sa diferentieze forme si culori in mediul inconjurător.
  • Sa cunoasca si sa diferentieze materiale si instrumente de lucru, sa cunoasca si sa aplice reguli de utilizare a acestora
  • Sa utilizeze un limbaj adecvat cu privire la diferitele activitati plastice concrete
  • Sa compuna in mod original si personal spatiul plastic.
  • Sa interpreteze liber, creativ lucrari plastice exprimând sentimente estetice.
  • Sa priveasca si sa recunoasca creatii artistice corespunzatoare specificului de vârstă al copilului prescolar si preocuparilor acestuia (portrete de copii, jocuri ale copiilor, scene de familie, peisaje, activitati cotidiene ale oamenilor
  • Sa descopere lumea inconjuratoare cu ajutorul auzului.
  • Sa diferentieze auditiv timbrul sunetelor din mediul apropiat si al sunetelor muzicale.
  • Sa diferentieze auditiv intensitatea sunetelor din mediul apropiat si a sunetelor muzicale.
  • Sa diferentieze auditiv durata determinata a sunetelor din mediul apropiat si a sunetelor muzicale
  • Sa diferentieze auditiv inalţimea sunetelor muzicale.
  • Sa intoneze cântece pentru copii.
  • Sa cânte acompaniaţi de educatoare
  • Sa acompanieze ritmic cântecele.
  • Sa cânte cântecele in aranjamente armonico-polifonice elementare.
  • Sa asocieze miscarile sugerate de textul cântecului cu ritmul acestuia
  • Sa exprime prin miscare starea sufleteasca creata de muzica audiata.
  • Sa exprime intr-un joc impresia muzicala.
  • Sa improvizeze spontan, liber scurte motive sincretice: text onomatopeic + melodie, text onomatopeic + miscare, text onomatopeic + melodie + miscare.
  • Sa asculte si sa recunoasca fragmente din creatii muzicale nationale si universale, corespunzatoare specificului de vârsta al copilului prescolar si preocuparilor acestuia.

DOMENIUL PSIHOMOTRIC

  •  Formarea si dezvoltarea deprinderilor motrice de baza si utilitar-aplicative;
  • Stimularea calitatilor intelectuale, de vointa si afective in vederea aplicarii independente a deprinderilor insusite;
  • Cunoasterea deprinderilor igienico-sanitare pentru mentinerea starii de sanatate.

Obiective de referinta

  • Sa cunoasca si sa aplice regulile de igiena referitoare la igiena echipamentului.
  • Sa cunoasca si sa aplice regulile de igiena a efortului fizic.
  • Sa-si formeze o tinuta corporala corecta (in pozitia stând, sezând si in deplasare).
  • Sa perceapa componentele spatio-temporale (ritm, durata, distanta, localizare).
  • Sa fie apt sa utilizeze deprinderile insusite in diferite contexte.
  • Sa se foloseasca de acţiunile motrice invatate pentru a exprima sentimente si/sau comportamente, pentru a raspunde la diferiti stimuli (situatii), la diferite ritmuri.
  • Sa manifeste in timpul activitatii atitudini de cooperare, spirit de echipa, de competitie, fair-play.